fbpx
Omgaan met angst

Omgaan met Angst

Methode voor het omgaan met angst

In dit artikel en in de video wordt een praktische methode aangereikt voor het omgaan met angst. Ik noem het een methode, omdat je in het begin het heel stapsgewijs doorloopt. Echter als je het steeds toepast en mee geoefend raakt, zal het meer en meer intuïtief gaan. Je leert de angst te doorzien waardoor de methode wegvalt.

Angst overwinnen

Het is belangrijk om in te zien dat verzet zinloos is. Weerstand houdt de angst in stand. Het maakt het alleen maar groter. Zodra we de angst opmerken is het dan ook belangrijk om te onderzoeken of er weerstand is. Om de angst te overwinnen, om deze te transformeren, moeten we de angst onder ogen komen. Dit doen we door er helder naar te kijken met een milde blik, intuïtief te onderzoeken en vervolgens de identificatie ermee loslaten. Dit leg ik nader uit.

Identificatie loslaten bij angst

Dus stel je voor ik word nu overvallen door angstgevoelens.

  1. Acceptatie
    Allereerst accepteer ik dat het op dit moment zo is. Een volledige overgave aan de angst is nodig om ermee te kunnen werken. Verzet werkt alleen maar als olie op het vuur. Ontwikkel een milde houding naar de angst in het huidige moment. In het huidige moment is het immers niet tóch te veranderen. We openen ons voor de angst.
  2. Ik ben niet de angst
    Vervolgens maak ik er de identificatie mee los door in plaats van te zeggen ‘ik heb angst’, ‘er is angst’. Voel je dat je zo een afstand schept met de emotie? Als je zeg ‘ik heb angst’ zit je volledig gevangen in de emotie. Door het te benoemen als ‘er is angst’ wordt het een losstaand verschijnsel en schep je afstand. Maar ook het woord ‘angst’ is nog een concept. Een door de mens bedacht verzamelwoord voor bepaalde gedachten, gevoelens en fysieke gewaarwordingen. Dit concept kunnen we nog verder opbreken.
  3. Welke gedachten en overtuigingen komen voorbij?
    We kunnen kort nagaan wat voor gedachten er zoal voorbijkomen. Misschien zie je ook de overtuigingen die hieraan ten grondslag liggen. Kijk hiernaar, zonder in het verhaal mee te gaan! Blijf ook niet te lang naar de gedachten kijken want voor je het weet zit je weer in het verhaal. Merk even op wat voor gedachten er voorbij komen, zie welke overtuiging hieraan ten grondslag ligt en ga snel verder naar de volgende stap, je lichaam.
  4. Wat is er waar te nemen in het lichaam?
    Na te hebben ‘gezien’ wat voor gedachten er zoal voorbij komen richten we onze aandacht op ons lichaam. Wat kunnen we hier gewaarworden? Misschien klopt je hart sneller, voel je warmte, verkramping in het gebied van de keel en in je lichaam. Onderzoek zo, wat er fysiek waar te nemen is.
  5. Volledig ZIJN, vanuit overgave
    Vervolgens laten we ook deze woorden los. Het zijn slechts woorden. We laten zo de identificatie met alles los en nemen enkel gewaar. We vereenzelvigen onszelf nergens meer mee. Je voelt de sensaties in het lichaam, zonder hier woorden aan te geven. Blijf hier bij met volledige overgave.

De kans is groot dat doordat je op deze manier geen olie meer op het vuur gooit, de angst minder intens wordt, naar de achtergrond verdwijnt of zelfs al snel oplost.

Naast deze methode is het ook aan te bevelen om je te verdiepen in de benadering van angst door Oosterse filosofieën zoals het Boeddhisme, Hindoeïsme en Advaita Vedanta, die allemaal aansluiten op deze methode.

Meditatie Retraites

Wij organiseren regelmatig meditatie retraites en meditatie dagen.

Meditatie Inspiratiemails

Ontvang inspiratiemails met o.a. meditatievideo's, tips en events.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Ontvang inspiratiemails met:
🧡 Aankondigingen retraites
🧡 Meditatievideo's + Blogs
(o.a. verhalen en geleide meditaties)