inschrijven nieuwsbrief meditatiedagen retraites

Inschrijven nieuwsbrief voor tips, inspiratie en retraites

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang tips, inspiratie en informatie over onder andere retraites en meditatiedagen. Voornaam Achternaam Email Adres Leave this field empty if you’re human:

Boeddhisme religie of filosofie? Of weg naar bevrijding?

Een veel gehoorde vraag is of Boeddhisme een religie of een filosofie is. Maar eigenlijk is deze vraag niet interessant. Onderzoek zelf of er aspecten zijn aan de Boeddhistische leer die je kunnen helpen los te komen van stress, ongemak en andere vormen van lijden. De Boeddha wou de mensen geen filosofie of religie verkopen De Boeddha had een groot deel van zijn leven 1 primair doel: Uitzoeken hoe je een einde aan al het

Satipatthana Sutta in een schema

Het Satipatthana Sutta uitgewerkt in een schema. Binnenkort volgt er in dit blog ook nadere uitleg met verwijzingen naar reeds bestane blogs gerelateerd aan het Satipatthana Sutta.   Download het Satipatthana schema in PDF vorm: Satipaṭṭhāna – Schema Nederlands (PDF)  

Gezond en gelukkig met Ayurvedische geneeskunde

Gastblog door Sharyn van Patipada Ayurveda geeft een fascinerende visie op onze gezondheid. Letterlijk vertaald uit het Sanskriet betekent het ‘de kunst van het leven’. Deze gezondheidsleer uit India, beschouwt het lichaam als onderdeel van een groter geheel. Lichaam en geest beïnvloeden elkaar en het is de kunst deze in balans te brengen en te houden. Ik geef een introductie tot deze bijzondere leefwijze. Gelukkig en gezond worden en blijven In India weten ze het

Nieuwe locatie Meditatie Zwolle, lessen vanaf nu in de Terp

Meditatie Zwolle start het nieuwe jaar met meditatielessen op een nieuwe locatie. Doordat het huidige pand in het centrum een nieuwe bestemming heeft gekregen, worden de lessen vanaf januari gegeven in de Terp aan de Radewijnsstraat in Zwolle. Introductieavond op 15 januari en aansluitend een cursus. 15 januari 2018 is er een introductieavond voor nieuwe deelnemers. Zij kunnen vervolgens instromen bij de huidige deelnemers. De meditatielessen worden gegeven op maandagavond. Je kunt kiezen voor wekelijkse deelname
ontspanningsoefeningen tussendoor

Korte ontspanningsoefeningen voor tussen het werk door

Meditatie tussendoortjes en korte ontspanningsoefeningen Deze oefeningen zijn tussendoortjes die altijd tussendoor kunnen 😉 Doe de oefening om vanuit daar weer met meer rust, opmerkzaamheid en concentratie verder te gaan. Hieronder staan zowel korte mentale- als fysieke oefeningen. Enjoy! 3 Minuten meditatie Een korte meditatie van ongeveer 3 minuten. Je kunt deze eerst beoefenen via mijn geleide meditatie (klik hieronder) en vervolgens kun je deze eenvoudig zelf toepassen. De meditatie kun je doen met de
meditatie

Quote Ajahn Chah: Een meditatieve staat op zichzelf staand is niet belangrijk

Via een Boeddhistische cursus die dieper ingaat op de Dhamma kwam ik onderstaande tekst/quote van Ajahn Chah tegen. Naar mijn idee is dit de kern. Hier gaat het om als we  met de Dhamma of Vipassana meditatie bezig zijn. “Meditatieve staten zijn op zichzelf staand niet belangrijk. Meditatie is een manier om de geest kalm te krijgen zodat je gedurende de hele dag opmerkzaamheid kunt beoefenen, waar je ook bent. Als mindfulness aanwezig is zie je

Winkelen met aandacht

Gastblog door Karen Kammeraat Mindfulness gaat over het leven met liefdevolle aandacht voor wat er is. De uitdaging is om dit in alle aspecten van het leven toe te passen. Vaak wordt begonnen met het toepassen van aandacht in de kleinere dagelijkse activiteiten zoals opstaan, eten, tandenpoetsen, wandelen en fietsen. Ook gesprekken met anderen gaan erop vooruit als je deze met aandacht voor de ander en jezelf voert. Een gewoonte die bij mindfulness ook wordt
omgaan met irritaties en lastige mensen

Omgaan met moeilijke mensen. Hoe doe je dat?

Regelmatig krijg ik de vraag hoe je om moet gaan met ‘lastige mensen’. Denk aan conflicten of irritaties met een collega of baas, met een kennis, etc. Ik moet daarbij direct denken aan een uitspraak van Thich Nhat Hanh: “Understanding is love’s other name”. Hiermee bedoeld hij met name dat je het lijden van de ander ziet en begrijpt. Het is daarbij goed te onderzoeken waar je ego en identificatie met jezelf een rol speelt.
boos door meditatie

Kan meditatie ook angst, boosheid, irritatie opwekken? Ja, dat kan.

Veel mensen denken dat meditatie altijd leidt tot sereniteit. Dit hoeft echter niet altijd (direct) het geval te zijn. Dit geldt voor alle meditaties en vooral ook voor meditaties met een meer emotioneel aspect zoals diverse Osho meditaties, de Quantum Light Breath en Hart meditaties zoals meditaties gericht op liefdevolle vriendelijkheid en compassie. Ook na de meditatie, terwijl je tijdens meditatie misschien wel een ‘kalme’ of ‘prettige’ ervaring hebt gehad, is het mogelijk dat er
verhaal boer paard

Het verhaal van een wijze boer en zijn paard.

“het is zoals het is” Dit verhaal gaat over een boer en zijn paard Op een dag brak zijn paard door een omheining en loopt weg. De buurman van de boer komt langs en zegt: “Ik vind het zo erg voor je dat je paard is weggelopen.” Waarop de boer zegt: “Wie weet wat goed of slecht is?”. De buurman is in de war omdat dit duidelijk verschrikkelijk is. Het paard was het meest waardevolle
vier hartkwaliteiten brahma viharas

De Vier Hartkwaliteiten – De Brahma-Viharas

Het Boeddhisme kent de Brahma-Viharas. Dit zijn de kwaliteiten van het hart van waaruit je WILT leven, maar wat niet altijd lukt. Het vergt oefening en inzicht. De vier hartkwaliteiten (of traditioneel ook ‘de vier verheven toestanden van de geest’) zijn: Metta (Liefdevolle vriendelijkheid > De wens dat alle wezens gelukkig zijn) Karuna (Compassie > De wens dat het lijden van alle wezens minder wordt) Mudita (Altruïstische vreugde > De wens dat alle wezen vreugde

Koan: Vertoeven in het niet weten.

Sommige mensen blijven maar in het rationele zitten. In het neurotisch denken. Niet alleen over praktische zaken, nee vaak zelfs over spirituele vragen. Hoe zit het met zus? Hoe zit het met zo? Uiteindelijk gaat het bij meditatie over herkenning en ervaren van datgene dat niet in woorden is uit te leggen. In de Zen weten ze raad voor deze neurotische gedachten patronen. Zij gebruiken Koans. Dit zijn raadsels die je geest dwingen om ‘in
a mindful choice documentaire

DOCUMENTAIRE A MINDFUL CHOICE

NU TE ZIEN IN HET FILMHUIS OP DIVERSE LOCATIES, OF (NU OF LATER) OOK THUIS TE STREAMEN VIA VIMEO: DOCUMENTAIRE A MINDFUL CHOICE A Mindful Choice plant een zaadje dat het mogelijk is om in harmonie samen te leven in onze maatschappij. Een verschuiving in perceptie is wat hiervoor nodig is. En die begint met het kiezen voor vrede in jezelf. Deze omslag is al mondiaal ingezet: zowel gemeenschappen als individuen maken deze keuze en
vijf krachten boeddhisme meditatie

De Vijf Krachten bij Meditatie

Wat zijn De Vijf Sterktes in Boeddhisme? Als we mediteren ontwikkelen we bepaalde ‘krachten’ die ons helpen om meer mindful en met meer tevredenheid door het leven te gaan. Indien je op regelmatige basis mediteert kom je in een ‘heilzame’ vicieuze cirkel terecht, want deze krachten (of ook wel sterktes genoemd) ondersteunen ons ook weer ons meditatieproces waardoor we meer kunnen ‘profiteren’ van de effecten van meditatie. De vijf krachten zijn: Vertrouwen / Overtuiging Energie
balans harmonie door meditatie

In balans en harmonie door meditatie

Meditatie brengt ons in harmonie Als we mediteren brengen we onszelf in harmonie. Denk hierbij aan ons lichaam, onze emoties, onze gedachten en overtuigingen. Soms zijn we flink uit balans en dienen we hier wat aan te doen buiten de meditatie om. Zoals meer bewegen of gezonder eten als we fysiek uit balans zijn. Of we gaan naar een psychiater als we bijvoorbeeld depressief of verward zijn. Meditatie kan dit niet zomaar oplossen en het
meditatie zwolle

Meditatielessen in Zwolle – Wanneer beginnen de lessen weer?

“Mama, wanneer beginnen de meditatielessen weer?” Dit is het mooiste wat ik van mijn deelnemers meer dan eens heb gehoord. Kinderen voelen aan hoe je erbij zit. Je staat zelf in het centrum van je eigen leven. Door de meditatie en bijhorende zienswijze: – word je (meer) opmerkzaam op je eigen emoties – doorbreek je (onbewuste) patronen en conditioneringen – stop je met altijd maar reactief zijn, je krijgt een keuze van hoe te reageren

Ontspannende muziek – Yoga en meditatie muziek en mantra tips

Graag deel ik wat uit mijn muziek collectie die ik gebruik als ontspannende achtergrondmuziek, meditatiemuziek, mantra’s of nummers/albums die gewoon fijn zijn om naar te luisteren 🙂 Heb jij goede toevoegingen? Laat het weten in een reactie onderaan dit blog! Craig Pruess and Ananda ♥ Devi Prayer Een prachtig nummer van ruim 21 minuten. Vooral bekend door het album Anthony Robbins’ Sacred Blessings. Beluister het nummer op Spotify (ook te vinden op b.v. Youtube). Jonsi &
positiviteit

Hoe haal je meer positiviteit uit je leven?

Gastblog door: Bas van Bockel Hoe haal je meer positiviteit uit je leven? Lijkt de wereld om jou heen opeens zoveel grimmiger en slechter? Hier is goed nieuws: Dit is je eigen schuld! Dat klonk nogal negatief, niet? Laten we het hetzelfde nieuws op een optimistische manier formuleren: Hoe positief of negatief je leven lijkt dat heb je zelf onder controle. Je vindt je haar er verschrikkelijk eruit zien en iedereen staart naar jou (in
natuurlijk bevallen ontspannen-hypnobirthing

Ontspannen bevallen? Verander zienswijze en kies een verloskundige met aandacht.

  “When you change the way you view birth, the way you birth will change.” ~Marie Mongan   Waarom ‘ontspannen bevallen’? ‘Ontspannen’ uiteraard tussen aanhalingstekens. Het dient niet gebagatelliseerd te worden en de ene bevalling verloopt anders dan de andere. Je kunt echter wel de intentie zetten, en je voorbereiden voor een zo rustig mogelijk verlopende bevalling. En er zijn goede redenen voor om dit te doen: Allereerst is het uiteraard prettig voor degene die gaat