Cursus Vipassana Meditatie

Les 1 – Basis uitleg Vipassana Meditatie

Wat is Vipassana meditatie?

Vipassana is een Pali woord en betekent inzicht. Vipassana meditatie wordt daarom vertaald naar inzichtmeditatie. Met deze vorm van deze meditatie proberen we inzicht te krijgen in de ware aard van alle verschijnselen. Tijdens Vipassana proberen we helder te kijken naar datgene wat zich aandient. Vipassana meditatie komt voort uit de Satipatthana Sutta, een uiteenzetting binnen het Boeddhisme, wat ‘de Vier velden van aandacht’ betekent.

Basis uitleg Vipassana meditatie

Zithouding

Het werkt bevorderend om in een lotushouding of zithouding te gaan zitten, maar dat is lang niet voor iedereen weggelegd en zeker niet noodzakelijk. Je kunt bijvoorbeeld ook gebruik maken van een meditatiebankje, een krukje of een stoel. Vipassana wordt ook in andere vormen beoefend zoals Vipassana loopmeditatie. Immers is het een formele oefening welke je vervolgens in het dagelijks leven toe gaat passen, in welke houding dan ook. Als we gaan zitten is het in ieder geval belangrijk om zoveel mogelijk rechtop te gaan zitten, en toch ontspannen.

Gebruik een anker

Bij Vipassana meditatie is het gebruikelijk om een anker te gebruiken om onze initiële aandacht op te richten. Vaak wordt hierbij de buikademhaling aanbevolen, maar je kunt ook bijvoorbeeld ook de aandacht richten op de sensaties rondom de neus bij het ademen, of het voelen van je hele lichaam. Sommige gevorderde beoefenaars mediteren zelfs zonder anker, ook wel ‘keuzeloos gewaarzijn’ genoemd, maar zeker als je nog niet bekend bent met Vipassana meditatie adviseer ik eerst de aandacht te richten op de buikademhaling.

Kijk maar eens of je de ademhaling rondom het buikgebied kunt waarnemen door nu eerst gewoon eens je hand op je buik te leggen. Kun je opmerken dat je buik uitzet op een inademing? En weer daalt op een uitademing?

Afleidingen zijn natuurlijk

Tijdens de meditatie hebben we de intentie om de gehele meditatie onze aandacht hierop te richten. Echter is het heel natuurlijk dat dit niet gebeurd. Als we zijn afgeleid door bijvoorbeeld gedachten, lichamelijke gewaarwordingen zoals pijntjes of kriebel, merken we dit op, ontspannen we weer, en keren we vervolgens terug met milde aandacht terug naar onze anker; de buikademhaling. Hetgeen waarvan we de intentie hadden om bij te blijven.

Benoemen

Hetgeen dat ons afleidt kunnen we ook benoemen. Stel we merken op dat we enige tijd aan het denken zijn en we merken dit op, dan kunnen we dit in onszelf benoemen als ‘gedachten’ waarna we weer ontspannen en met milde aandacht terug naar ons anker gaan. Het benoemen is een hulpmiddel om onder meer onze concentratie beter vast te houden en om meer bewust te zijn van wat zich aandient.

In de volgende Vipassana meditatieles ga ik dieper in op hoe we om kunnen gaan met wat zich aandient tijdens de meditatie.

Vipassana Meditatie
5 (100%) 8 votes