meditatie kinderen

Meditatie bij kinderen met leer-, gedrags- en sociaal-emotionele problemen

Gastblogger: Mirthe Booyink
Kinderpsycholoog bij MiCare Amersfoort

Een veel voorkomende vraag: ‘zijn kinderen wel in staat om te mediteren en heeft het wel effect?’ En inderdaad, kinderen kunnen lekker druk zijn: spelen, de wereld ontdekken en grenzen opzoeken. Maar wat nu als ze niet kunnen slapen, veel gaan piekeren en vaak onrustig zijn? In de maatschappij van tegenwoordig hebben veel kinderen het vaak te druk. Sociaal, emotioneel, op school, op de sport, op de scouting, in het gezin: we verlangen dat kinderen op alle fronten maar meekomen en daarbij nieuwe dingen leren en onthouden. Net zoals volwassenen moeten ook zij van alles. Maar wanneer gunnen we onszelf en onze kinderen een pauzemoment?

Aandacht geven 

Door kinderen te laten oefenen in aandacht hebben en bewust aanwezig te zijn, leren ze zichzelf even op pauze te zetten en te ervaren wat ze nodig hebben. Ze leren aandacht te geven aan de dingen die op dat moment relevant voor ze zijn, ook wanneer dit geen fijne gebeurtenissen zijn. De piekergedachten hoeven niet weggestopt te worden, maar ze leren er op een vriendelijke manier aandacht aan te geven.

Mindfulnessoefeningen 

Alle kinderen die er behoefte aan hebben om hun hoofd tot rust te laten komen, kunnen mindfulnessoefeningen doen. Veel kinderen met leer-, gedrags- of sociaal-emotionele problemen (bijvoorbeeld, dyslexie, ADHD, laag zelfbeeld of angstklachten) ervaren deze oefeningen als erg prettig. Meditatie of mindfulness is echter geen behandeling. Het helpt ze wel om te gaan met klachten of problemen. De positieve effecten kunnen bijvoorbeeld zijn: innerlijke rust, persoonlijke veerkracht, betere concentratie, om leren gaan met stressvolle gebeurtenissen, verbeteren van energie, levenslust en geluk.

Kindvriendelijke opdrachten 

Belangrijke aspecten van mindfullness bij kinderen zijn aandacht hebben voor je ademhaling, je zintuigen bewust gebruiken, bewustwording van je lijf, gevoelens toelaten en er mee om kunnen gaan en de baas worden over je gedachten. Deze aspecten kunnen getraind worden aan de hand van kindvriendelijke opdrachten. Voor leuke opdrachten kan ik verwijzen naar het boek van Eline Snel: ‘stil zitten als een kikker’.

Deze blog is geschreven door gastblogger Mirthe Booyink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *