fbpx
osho kundalini meditatie

Osho Kundalini Meditatie

De Osho Kundalini mediatie wordt ook wel het zusje van de Osho Dynamic meditatie genoemd.
De Kundalini meditatie kun je het beste in de avond, na zonsondergang, beoefenen.

Waarom de Osho Kundalini?

Osho heeft veel van zijn meditaties speciaal ontwikkelt voor de ‘Westerse mens’. De moderne mens heeft met veel prikkels te maken en heeft daardoor moeite om stil en alert te gaan zitten op een kussen. Een meerdaagse retraite kan helpen om tot verstilling te komen, maar door de oefeningen van Osho wordt dit proces wat versnelt. Door de technieken die Osho aanreikt kom je meer in je lichaam en uit je hoofd. Je gaat VAN ‘DOEN’ NAAR ZIJN’.

Specifiek de Osho Kundalini Meditatie zorgt daarbij ervoor dat je waar je blokkades en weerstanden hebt of de energiestroom wordt onderdrukt, de energie weer/meer gaat stromen. De eerste twee fasen, het schudden en dansen, zorgt dat wat vast en rotsachtig is gaat smelten. Blokkades transformeren door het schudden en dansen in levensenergie. In vreugde en plezier. In de twee opvolgende fases komen we tot verstilling. We zijn dan beter in staat om vanuit een heldere en kalme geest, datgene dat zich aandient in ons bewustzijn met mildheid te observeren.

Het is niet zo dat de getransformeerde energiestroom enkel helpt om op dat moment tot verstilling te komen. Het is zo dat als je de Osho Kundalini Meditatie met regelmaat beoefend dat je de transformatie meeneemt in je dagelijks leven. Effecten die je hierbij bijvoorbeeld kunt waarnemen zijn meer levensvreugde, energie, kalmte en opmerkzaamheid.

Geniet er van

Je mag van de Osho Kundalini genieten. Maak het licht voor jezelf! Zeker in de tweede fase mag deze vreugde tot expressie komen. Dans niet omdat het moet, maar alsof er iets fantastisch is gebeurd. Hoe vreugdevoller je bent, hoe meer de levensenergie omhoog stroomt. Dans met passie.

Een beetje ongemakkelijk?

Net als de Osho Dynamic Meditatie, kan de Osho Kundalini Meditatie een beetje ‘ongemakkelijk’ zijn als je deze voor de eerste keer (in een groep) beoefend.
Mocht dit zo zijn dan is er op dat vlak winst te behalen. Er is immers veel waar te nemen. Dan is dit hetgeen wat je inzichten kan verschaffen. Dit het punt in jouw proces.
– Wat voor gedachten en overtuigingen heb je hierbij?
– Heb je er een oordeel bij?
– Waar in je lichaam kan je het ‘ongemak’ voelen?
– Houdt dit lang stand, of geef je jezelf er snel aan over?
– Veranderen de gedachten?
– Veranderen de gevoelens?
– etc.

Bovendien kan je inzicht krijgen in waarom je jezelf niet helemaal vrij voelt. Immers, vaak is je houding, een reflectie van situaties die je ook meemaakt in het dagelijks leven.

Uiteraard hoeft het niet ongemakkelijk te voelen. En kan het ook per keer verschillen.

Instructies Osho Kundalini meditatie

Quote van Osho:

“ My meditation is simple.
It does not require any complex practices.
It is simple. It is singing. It is dancing. It is sitting silently ” 

De Osho Kundalini meditatie bestaat uit vier fasen.

Fase 1: Schudden van binnenuit
In de eerste fase zorgen we eerst dat we goed staan. Voeten op heupbreedte of in een lichte spreidstand en goed rechtop.
We richten onze aandacht naar binnen en zetten een intentie om te gaan schudden, van binnen uit. Zet de intentie, maar DOE het niet!
Als we schudden, laat dan het hele lichaam mee schudden.

Zoals Osho zelf zei “Geniet er van, wees er gelukzalig mee, sta het toe, ontvang het, verwelkom het, maar DOE het niet! Als je het forceert wordt het een oefening, een fysieke oefening. Dan is het schudden slechts aan de oppervlakte. Het zal je niet doordringen. Je blijft vast, steen-achtig, rots-achtig vanbinnen. Je blijft de manipulator, de doener en het lichaam zal slechts volgen…” “… Je rots-achtige zijn zou tot diep in de fundaties moeten schudden, zodat het vloeibaar wordt, zacht, smelt, stroomt. En als het rots-achtige vloeibaar wordt, zal je lichaam volgen. Dan is er geen schudder, alleen schudden. Dan doet niemand het! Het gebeurt simpelweg.” “Geniet er van, maar doe het niet. En onthoud dat als je iets doet, je er niet van kunt genieten. Zij zijn tegengesteld, ze gaan nooit hand in hand. Als je iets DOET kun je er niet van genieten. Als je er van geniet, kun je niet iets DOEN.” 

Voor mensen die onbekend met Oosterse filosofieën zijn, vergt het wellicht de toelichting. Met ‘DOEN’ wordt bedoelt dat je het manipulatief uitvoert. Je kunt ook dingen doen zonder dat je hier bewust invloed op uitoefent. Vaak noemen we dit zo als we in een FLOW zijn.

Fase 2: Dansen

In de tweede fase gaan we dansen. Geen ingestudeerde danspasjes, maar laat het lichaam bewegen zoals het wil bewegen. Zonder de mind ertussen te laten komen. “Met het dansen veranderen we de opgebouwde energie en levensvreugde, gelukzaligheid. Dans alsof je iets viert. Alsof iets fantastisch is gebeurd. Hoe gelukzaliger je bent, hoe meer de energie naar boven toe beweegt. En hoe meer de energie naar boven beweegt, hoe gelukzaliger je wordt”

Fase 3: Aandachtig zitten of staan
In deze fase kun je zelf bepalen of je gaat zitten of staan met opmerkzaamheid op datgene dat zich aandient.

Fase 4: Liggen in aandacht
Houd je ogen gesloten en ga liggen terwijl je de intentie hebt om alert te blijven op datgene dat zich aandient.

Onderstaande Youtube video geeft ook instructies voor de Osho Kundalini Meditatie.
Ik adviseer deze meditatie de eerste keer onder begeleiding te doen.

 

 

 

Door Gerjan Schoemaker, meditatieleraar
Vihara

Meditatie Retraites

Wij organiseren regelmatig meditatie retraites en meditatie dagen.

Meditatie Inspiratiemails

Ontvang inspiratiemails met o.a. meditatievideo's, tips en events.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Ontvang inspiratiemails met:
🧡 Aankondigingen retraites
🧡 Meditatievideo's + Blogs
(o.a. verhalen en geleide meditaties)