mindfulness

Wat is mindfulness?

Wat wordt er bedoeld met mindfulness?

Mindfulness is met je aandacht in het hier en nu aanwezig zijn. Met meditatie oefenen we het vermogen om dit in het dagelijks leven toe te passen. Je bent bewust van wat er om je heen gebeurt terwijl je ook verbinding naar binnen hebt. Je bent bewust van je gedachten, emoties en lichaam.
Nu is het voor de meeste mensen onwaarschijnlijk dat het lukt om de hele dag mindful te zijn, maar door oefening gaat het wel steeds meer en 'beter'. Door oefening wordt het steeds meer onderdeel van je systeem/conditioneringen. Je bent het er sneller van bewust als je niet in het hier en nu aanwezig bent. Ook kan je na deze bewustwording steeds sneller met je aandacht terugkomen in het moment. In plaats van in gedachten (zoals zorgen, todo lijstjes maken, terugkijken) en emoties te (blijven) ronddwalen.

Lees ook: Waarom mindfulness?

Mindfulness leren?
Er zijn opleidingen en uitgebreide cursussen voor mindfulness, zoals een Mindfulness Based Stress Reduction cursus (lees hier een ervaringsverslag door Motiv8ed). Ook kan je mindfulness via meditatie leren. Uiteindelijk komt mindfulness voort vanuit de Vipassana meditatie. Vihara geeft onder andere Vipassana lessen en geeft daarbij ook de vertaling voor toepassing in het dagelijks leven.

Infographic over mindfulness:

mindfulness

2 thoughts on “Wat is mindfulness?

  1. Zijn er nog tips om met mindfulness bijvoorbeeld spierspanning tegen te gaan?
    Bijna iedereen die ik ken heeft daar in meer of mindere mate wel last van, maar helaas zie ik ook hier geen concrete tips daarvoor.
    Dat zou wel handige informatie zijn.

  2. Hallo Roderick,
    Het begint met het accepteren dat dit er is. Vervolgens adviseer ik vooral de basis van mindfulness in het dagelijks leven te implementeren, alsmede meditatie. Je gaat dan heel anders door het leven, waardoor er bij de meeste mensen die dit doen spierspanningen verdwijnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *