angst verminderen

Angst verminderen met Mindfulness

Hoe angst overwinnen door mindfulness en meditatie?

Door mindfulness te ontwikkelen is het mogelijk om angst te verminderen en ook angsten minder sterk te maken.

‘Bij het ontwikkelen van mindfulness, of ook wel opmerkzaamheid, is het van belang om je niet te identificeren met datgene dat je opmerkt.’

Je kunt overvallen worden door angst. Soms is hier een concrete aanleiding voor, maar soms ook helemaal niet. Dan komt het uit het onderbewuste. Er zijn veel mensen bij wie angsten ‘s nachts zich gaan manifesteren. Als de angst zich voor het slapen gaan aandient komt het vaak doordat we overdag veel afleiding hebben. Als we in bed liggen en er is geen afleiding meer, dan krijgen de gedachten kans om zich te manifesteren. Als de angst ‘s nachts ontstaat zit de oorzaak vaak dieper en dient dit zich vanuit het onderbewuste aan. Als je ‘s nachts wakker wordt met angst gevoelens of onrust dan komt dit mogelijk ook mede door stress. Maar angsten kunnen zich ook gewoon overdag aandoen.

Door Mindfulness kun je angst verminderen en/of minder sterk maken. Het is daarbij belangrijk om de identificatie met de angst volledig los te laten.

Stel angstgevoelens dienen zich aan en je merkt op; ‘Ik ben bang’, of ‘Ik heb angst’, In dat geval zijn we volledig met de angst geïdentificeerd. Bij het ontwikkelen van mindfulness is het echter van belang je niet te identificeren met datgene dat je opmerkt. Dat schept ruimte, we worden minder een speelbal van onze emoties en stappen uit het verhaal.

Hoe hef je de identificatie met een emotie op?

Stel opnieuw je wordt overvallen door angst gevoelens. Maar in plaats van te stellen ‘Ik heb angst’, kun je ook stellen ‘Er is angst’. Kun je je voorstellen dat doordat je het zo anders benoemd dat het minder sterk wordt? Besef: jij bent niet je emotie, er zijn emoties.

De angst verder ontleden

Nu kunnen we dit nog verder opbreken, immers emoties als onder andere boosheid en angst zijn ook enkel concepten. In plaats van ‘Er is angst’ kun je dit verder ontleden als ‘Er zijn gedachten’ en ‘Er zijn Lichamelijke gewaarwordingen’. Je bent je er dan eerst van bewust van welke gedachten er zijn en vervolgens richt je je aandacht op je lichaam en kun je benoemen wat voor sensaties zich aandienen. Bijvoorbeeld ‘Het hart klopt sneller’, ‘Er zijn spanningen’, ‘De keel verkrampt’, ‘Het lichaam is warm’, etc.

En ook dit kunnen we verder ontleden. We kunnen de mind er volledig buiten laten en enkel registreren dat er lichamelijke sensaties zijn. We richten ons dan nog steeds volledig op het lichaam en voelen de sensaties in ons lichaam.

De angst krijgt geen brandstof meer

Doordat we zo onze aandacht dan zo op ons lichaam gericht houden, zijn we niet in gedachten. Doordat er geen gedachten zijn, wordt de angst niet verder gevoed met negatieve gedachten. De angst emoties krijgen zo geen brandstof meer. Als je de aandacht zo op het lichaam gericht houdt, zul je mogelijk opmerken dat de angst minder heftiger wordt en uiteindelijk helemaal verdwijnt.

Mindfulness ontwikkelen door meditatie

Deze techniek kun je toepassen als je overvallen wordt door emoties als angst, boosheid, frustratie, etc. Maar het is beter om hiervoor een goede basis te ontwikkelen. Dit is mogelijk door meditatie. Met name Vipassana meditatie is een goede meditatievorm om mindfulness, of aandacht te ontwikkelen. De populaire, Westerse Mindfulness komt ook voort uit de eeuwenoude Vipassana traditie.

Angst oplossen door meditatie en inzichten

Het is zelfs mogelijk door inzichten uit de meditatie en door je spiritueel te ontwikkelen om je helemaal te ontdoen van (alle!) angsten. Als je inziet dat datgene wat je als ‘Zelf’ aanneemt een illusie is, dan is er ook niets dat bedreigt kan worden. Als dat voor jou een grotere waarheid is dan de relatieve waarheid, dan ben je vrij 😉

 

Angst verminderen met Mindfulness
4.4 (88.57%) 7 votes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *